Akademie Versailles 2022 Závěrečný koncert

Závěrečný koncert
Akademie Versailles 2022

Neděle 17. 07. 2022 | 13.30

Koncertní sál Pražské konzervatoře
Na Rejdišti 1, Praha 1 - Staré Město
vstup z ulice Dvořákovo nábřeží 77/2

Paul Agnew | dirigent
Lenka Torgersen | koncertní mistr
& účastníci Akademie Versailles 2022

Program

Orchestrální suity z barokních oper:
Jean-Philippe Rameau: Les Indes galantes
Jean-Marie Leclair: Scylla et Glaucus
Marin Marais: Alcione

Vstup volný na základě předchozí registrace na klara@collegiummarianum.cz.

LEKTOŘI

Paul Agnew

Paul Agnew

dirigent

Paul Agnew | CV

Britský tenorista a dirigent Paul Agnew je mezinárodně uznávaný umělec a vynikající pedagog. Jako specialista na hudbu 17. a 18. století a jako vyhledávaný interpret rolí pro vysoký tenor v hudebních dílech francouzského baroka vystupoval na všech významných mezinárodních scénách.

 

Po studiu na Magdalen College na Oxfordské univerzitě se Paul Agnew stal oblíbeným interpretem partů pro haute-contre ve francouzském barokním repertoáru. Zazářil v hlavních rolích oper Jeana-Philippa Rameaua (Platée, Les Boréades, Les Indes galantes). Je pravidelně zván na hudební festivaly, například na Edinburgh Festival, BBC Proms nebo Lufthansa Festival.

 

Často zpívá například s Berliner Philharmoniker, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchester der Komischen Oper Berlin, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment a Gabrieli Consort and Players. Koncertuje s věhlasnými dirigenty, jako jsou například William Christie, Marc Minkowski, Tom Koopman, sir John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe a Emmanuelle Haïm.

 

Profesní dráha Paula Agnewa nabrala nový směr v roce 2007, kdy začal působit jako dirigent některých projektů souboru Les Arts Florissants. V letech 2011 až 2015 dirigoval kompletní cyklus Monteverdiho madrigalů. V rámci tohoto projektu vystoupil na téměř stovce koncertů po celé Evropě a natočil tři nahrávky pro label Harmonia Mundi. První z nich získala v roce 2016 prestižní cenu Gramophone Award.

Jako dirigent souboru Les Arts Florissants se kromě mnoha koncertních programů podílel například na baletu Jiřího Kyliána Doux Mensonges v Opéra de Paris, nové inscenaci Rameauovy opery Platée (ve vídeňském Theater an der Wien, v pařížské Opéra Comique a newyorském Lincoln Center) a v rámci oslav 450. výročí narození Claudia Monteverdiho nastudoval novou produkci opery L’Orfeo.

 

Působí jako umělecký ředitel slavností Festival de Printemps – Les Arts Florissants, které se od svého vzniku v roce 2017 konají v kostelích departementu Vendée.

 

Od roku 2019 je hudebním spoluředitelem souboru Les Arts Florissants. Jako hostující dirigent pravidelně vystupuje s renomovanými orchestry, například se Staatsphilharmonie Nürnberg, Staatskapelle Dresden, Liverpool Philharmonic Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, Finnish Radio Symphony Orchestra, Seattle Symphony Orchestra, Houston Symphony Orchestra, Maggio Musicale Fiorentino a Akademie für Alte Musik Berlin.

 

Mezi jeho nedávné významné počiny mimo jiné patří nová inscenace Rameauovy opery Platée v režii Rolanda Villazóna v drážďanské Semperoper a nová interpretace šesti knih madrigalů Carla Gesualda v podání souboru Les Arts Florissants. Tyto nahrávky rovněž vydalo hudební vydavatelství Harmonia Mundi a první z nich v roce 2020 získala cenu Gramophone Award.

Lenka Torgersen <br> © Petra Hajská

Lenka Torgersen

koncertní mistr, vedení smyčcové sekce

Lenka Torgersen | CV

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU v Praze ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se v letech 1999–2003 zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Lenka Torgersen je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, a další.

 

Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics.

 

Jako sólistka se v roce 2010 se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro vydavatelství Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století, např. F. Bendy, J. A. Gureckého a F. Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.

 

V současné době vyučuje hru na barokní housle na Hudební fakultě JAMU v Brně.

Akademie Versailles je mezinárodní vzdělávací projekt zaměřený na interpretaci francouzské barokní hudby a specifika její dobové interpretace. Projekt je připravován ve spolupráci s Pražskou konzervatoří, Francouzským institutem v Praze a Centre de musique baroque de Versailles (CMBV). Je také součástí dlouhodobé spolupráce mezi mezinárodním hudebním festivalem Letní slavnosti staré hudby a prestižním CMBV, jehož úkolem je zachování a šíření dědictví zejména francouzské barokní kultury.


Pořádají
Collegium Marianum – Týnská škola
jako doprovodný program mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby 2022