La Serva Padrona

La Serva Padrona

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736)
Kostýmované koncertní provedení komického intermezza

Marie Fajtová (Česká republika) – SERPINA
Tomáš Král (Česká republika) – UBERTO
Laurent Charoy
(Francie) – VESPONE
Jean Denis Monory (Francie) – režie
Chantal Rousseau (Francie) – kostýmy
Collegium Marianum (Česká republika) – orchestr

Neděle 6. 8.  2006, 21:00 hod.
Collegium Marianum, Barokní knihovní sál, Melantrichova 19, Praha 1

Kostýmované koncertní provedení (tedy bez obvyklé jevištní akce) bezpochyby nejznámějšího intermezza všech dob doplnilo dvojici předchozích večerů věnovaných Donu Juanovi o další hudebně-dramatické představení – tentokrát komického rázu. Neapolský skladatel první poloviny 18. století Giovanni Battista Pergolesi se tímto dílkem nesmazatelně zapsal do hudební historie. Jeho „La Serva Padrona“ (Služka paní) měla zásadní vliv na další vývoj komické opery v Evropě. V nenáročném obsazení (dvě zpívající postavy – starý a bohatý doktor Uberto, mladá a vdavkůchtivá služka Sepina – a jeden němý sluha) se rozehrává situační, hudebně nesmírně invenční komedie zpracovávající dodnes aktuální námět.

[nggallery id=97]

La Serva Padrona

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736)
comic intermezzo concert performance

Sunday 6 August 2006, 9.00 pm
Collegium Marianum, Baroque Library Hall, Melantrichova 19, Praha 1

SERPINA – Marie Fajtová (Czech Republic)
UBERTO  – Tomáš Král (Czech Republic)
VESPONE – Laurent Charoy (France)
Jean Denis Monory – direction (France)
Chantal Rousseau – costume designer
Collegium Marianum – orchestra (Czech Republic)

The two thematic programmes dedicated to Don Juan were completed by a concert performance (in costumes, but with limited action on the stage) of the unequivocally most famous comic intermezzo of all times, La Serva Padrona by Giovanni Battista Pergolesi. The intermezzo had fundamental importance for the further development of comic opera in Europe and it was due to this work and its immense musical invention that the Neapolitan composer made his mark in the history of music. The agelong theme of the situation comedy was played out in a modest, but extremely effective cast of two singing protagonists (Uberto, the old and wealthy doctor and Sepina, a young housemaid keen on getting married) and one silent role (a dumb servant).

[nggallery id=97]

La Serva Padrona

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736)
comic intermezzo concert performance

Sunday 6 August 2006, 9.00 pm
Collegium Marianum, Baroque Library Hall, Melantrichova 19, Praha 1

SERPINA – Marie Fajtová (Czech Republic)
UBERTO – Tomáš Král (Czech Republic)
VESPONE – Laurent Charoy (France)
Jean Denis Monory – direction (France)
Chantal Rousseau – costume designer
Collegium Marianum – orchestra (Czech Republic)

The two thematic programmes dedicated to Don Juan were completed by a concert performance (in costumes, but with limited action on the stage) of the unequivocally most famous comic intermezzo of all times, La Serva Padrona by Giovanni Battista Pergolesi. The intermezzo had fundamental importance for the further development of comic opera in Europe and it was due to this work and its immense musical invention that the Neapolitan composer made his mark in the history of music. The agelong theme of the situation comedy was played out in a modest, but extremely effective cast of two singing protagonists (Uberto, the old and wealthy doctor and Sepina, a young housemaid keen on getting married) and one silent role (a dumb servant).

[nggallery id=97]