Maria

Obraz Panny Marie v dílech renesančních mistrů
J. Clemens non Papa, G. P. da Palestrina, J. Desprez

 

Terry Wey – kontratenor

CAPPELLA MARIANA (Česká republika)
Vojtěch Semerád – tenor, umělecký vedoucí
Tomáš Lajtkep – tenor
Tomáš Král – baryton
Timothy Scott Whiteley – bas

 

Pondělí 3. 8. 2015, 20.30
kostel Panny Marie Sněžné
Jungmannovo náměstí 18, Praha 1

Koncert se konal ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem a farností Panny Marie Sněžné v Praze.

 

Jako předehru ke svátku Nanebevzetí Panny Marie bylo možné chápat hudební slavnost, která se k poctě Panny Marie uskutečnila v jejím kostele s přízviskem Sněžná. S něhou vyzpívala svou oddanost Bohorodičce mužská část ansámblu Cappella Mariana v čele s Vojtěchem Semerádem, přičemž k adoraci byli přizváni ještě skvělý kontratenorista Terry Wey a basista Timothy Wey. Osou programu byla Palestrinova sbírka motet na motivy Šalomounovy Písně písní. Mohlo by se zdát zvláštní mluvit o sněhu v srpnu, kdy se koncert odehrál, a přece Královna nebes se právě proto jmenuje Sněžná, že zázračně seslala na Řím bílý poprašek uprostřed srpnového parna.

 

Program koncertu

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594)
Cantica Salomonis

 

Jean l’Heritier (?1480 – ?1551)
Nigra sum sed Formosa

 

Jacob Clemens non Papa (?1510 – ?1555)
Ego flos campi

 

Nicolas Gombert (?1495 – ?1560)
Quam pulchra es

 

Heinrich Isaac (?1450 – 1517)
Tota pulchra es

 

Josquin Desprez (?1440–1521)
Ave Maria/Virgo serenata

 

Robert Fayrfax (1464–1521)
Magnificat O bone Jesu

 

 

Píseň písní u Panny Marie Sněžné
Opera PLUS, 4. 8. 2015, Jan Baťa

 

Cappella Mariana tentokrát vystoupila v ryze mužském složení, přičemž stálé členy (Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep a Tomáš Král) doplnili hosté z ansámblu Cinquecento – Terry Wey a Tim Scott Whiteley [...]. Whiteleyho znělý bas dodal souboru oporu, světlé střední hlasy pak překlenul a scelil sametový kontratenor Terryho Weye.

Ze zmiňovaného proudu se zcela vymykalo Isaacovo dvoudílné moteto Tota pulchra es, kterému nechyběl patřičný náboj a ono napětí mezi smyslnou a duchovní extází, což z něj vytvořilo skutečný vrchol koncertu.