Gondoly na Seině

Cembalové skvosty inspirované Benátkami
(F. Couperin, D. Scarlatti, J.-Ph. Rameau, A. Vivaldi)

 

Béatrice MARTIN – cembalo (Francie)

 

Úterý 12. 7. 2016, 18.00 přednáška, 19.30 koncert
Clam-Gallasův Palác

 

Součástí programu bylo setkání s uměleckým ředitelem Centra barokní hudby ve Versailles Benoîtem Dratwickým a krátká přednáška na téma "Francouzská cembalová tvorba za vlády Ludvíka XIV."

 

Koncert se konal ve spolupráci s Francouzským Institutem v Paříži, Francouzským Institutem v Praze, Centrem barokní hudby ve Versailles a Archivem hlavního města Prahy.

 

Představte si, že se za soumraku procházíte po Quai des Grands-Augustins – nebo po jiném pařížském nábřeží – a náhle v dálce na Seině spatříte gondolu. Ba co víc: jak se gondola blíží, rozeznáváte, že na její palubě stojí cembalo, na něž nerušeně preluduje půvabná Francouzka, třebas virtuoska Béatrice Martin. A není vlastně divu! Benátky svou krásou francouzské clavecinisty odedávna fascinovaly – jmenujme například bratrance Couperinovy či Jeana-Philippa Rameaua. 12. července zakotvila gondola Béatrice Martin na jeden večer v Praze, aby nás na vlně francouzských barokních sonát a suit inspirovaných Itálií a Benátkami na chvíli přenesla tamtéž. Nechyběli ani smělý gondoliér a rozpustilý Harlekýn. Recitálu v Mramorovém sále Clam-Gallasova paláce předcházela krátká úvodní přednáška věnovaná dobovému kontextu uváděných skladeb, kterou proslovil umělecký ředitel Centra barokní hudby ve Versailles Dr. Benoît Dratwicki.

 

Program koncertu

Joseph Bodin de Boismortier (1689–1755)
IIe Suite
La Sérénissime – La Gauloise – La Rustique – La Choquante

 

Domenico Scarlatti (1685–1757)
Sonate en sol majeur K. 144 – Cantabile
Sonate en fa majeur K. 450 – Allegro

 

Armand-Louis Couperin (1727–1789)
L’Italienne, Pièces de Clavecin, L’Arlequine ou La Adam

 

François Couperin (1668–1733)
Vingt-troisième Ordre du IVème Livre
L’Audacieuse – Les Tricoteuses – L'Arlequine – Les Gondoles de Délos – Les Satires Chèvre-pied

 

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Concerto en ré majeur (L’Estro Armonico)
úprava / transcrition by J. S. Bach
(Allegro) – Larghetto  – Allegro

 

Jean-Philippe Rameau (1683–1764)
Suite en la
Prélude – Allemande – 2ème Allemande – Courante – Gigue – 1ère Sarabande – 2ème Sarabande – Vénitienne – Gavotte – Menuet

 

LSSH 2016 podruhé: Gondoly na Seině
casopisharmonie.cz, 16. 7. 2016, Lukáš Vytlačil
Sólistka se představila jako mistryně svého nástroje. Dokázala příjemně spojit plný zvuk nástroje s jemností a citlivou registrací. Artikulace pak byla kantabilní i srozumitelná zároveň, což umocňovalo výraz staccat, ostřeji prováděných triolových figur, výrazných odsazení a dynamických proměn, při nichž se často nezdráhala energicky zabořit ruce do klaviatury. Díla díky tomu zněla velmi plasticky a především volné části měly velmi vzdušný a uvolněný charakter.