CV Cappella Mariana

Umělec

Cappella Mariana

Cappella Mariana je komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika; kritika oceňuje především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance. Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.

Cappella Mariana

Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří pravidelně spolupracují se souborem Collegium Marianum a vystupují na prestižních evropských festivalech (např. Oude Muziek Utrecht, Festival de Sablé, Stockholm Early Music, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Mitte Europa či Bolzano Festival Bozen). Dále se věnují interpretaci barokní a předromantické hudby a účinkují na českých a zahraničních pódiích se soubory jako Bach Collegium Japan, Collegium Vocale Gent, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 či Doulce Memoire. V roce 2012 ansámbl vydal svou profilovou nahrávku pod názvem Sacrum et Profanum a v roce 2014 natočil CD Praga Magna s hudbou rudolfínské Prahy. Ansámbl se výrazně podílel na oslavách Roku české hudby 2014 koncerty na festivalech Arte Sacro v Madridu, Oude Muziek v Utrechtu či Uckermärkischen festwochen a záznamy koncertů pro Český rozhlas.

Ansámbl působí pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda, který po ukončení studií na Univerzitě Karlově v Praze a Conservatoire national supérieur v Paříži pokračuje na papežském institutu Musica Sacra v Římě a dále si prohlubuje studium od gregoriánského chorálu až po renesanční polyfonii.

Zpět na Maria

Cappella Mariana

Cappella Mariana is a vocal ensemble specializing in medieval and Renaissance polyphony and in the vocal repertoire of the early Baroque era. The performances of the ensemble have received enthusiastic audience and critical acclaim, the latter highlighting the ensemble’s expressive performances based on close attention to the text. Cappella Mariana was founded in 2008 as one of the few local ensembles focusing on the interpretation of vocal polyphony, particularly from the Italian, Flemish, and English Renaissance. The ensemble is an artistic guarantor of the concert cycle Lenten Fridays, which aims to revive the historical tradition of musical performances held at the Monastery of the Knights-of-the-Cross-with-the-Red-Star near the Charles Bridge in Prague.

Cappella Mariana

The members of the ensemble are internationally renowned vocal artists who regularly also collaborate with Collegium Marianum, and are frequent guests at some of the foremost European music festivals, such as the Festival de Sablé, Stockholm Early Music, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Prague Spring, Mitte Europa, and the Bolzano Festival Bozen. They specialize in the interpretation of Baroque and pre-Romantic music and have appeared in concert halls in the Czech Republic and elsewhere with such ensembles as Bach Collegium Japan, Collegium Vocale Gent, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704, and Doulce Memoire. In 2012 the ensemble released its first CD recording, “Sacrum et Profanum”, and 2014 saw the publication of its CD “ Praga Magna” featuring music from Rudolfine Prague. In 2014, the ensemble contributed to the celebrations of the Year of Czech Music by performing at the Arte Sacro Festival in Madrid, the Oude Muziek Utrecht and the Uckermärkische Musiktwochen, as well as by concert recordings for the Czech Radio.

Cappella Mariana works under the artistic direction of Vojtěch Semerád, a graduate of Charles University, Prague, the Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris, and currently a postgraduate student at the Papal Institute of Sacred Music in Rome, where he pursues his interest in Gregorian chant and Renaissance polyphony.

Back to Maria