CV Mathias Vidal

Umělec

Mathias Vidal

Mathias Vidal vystudoval muzikologii na Univerzitě v Nice a je absolventem pařížské konzervatoře, kde studoval ve třídě Christiane Patard. Je držitelem prestižního titulu „Révélation Classique“ v roce 2007, udělovaného agenturou ADAMI. Repertoár Mathiase Vidala zahrnuje belcantové role, jako je Ernesto v Donizettiho Donu Pasqualovi (Lisabon), Elvino v Belliniho Náměsíčné (Velké divadlo v Moskvě), Almaviva v Rossiniho Lazebníku sevillském (Saint-Céré) a Ramiro v La Cenerentole (Gut-Immling).

Mathias Vidal

Je také ceněným interpretem barokního repertoáru a podílel se na inscenacích Rameauova Hippolyta a Aricie na Festivalu v Glyndebourne, Purcellova Krále Artuše (Montpellier, Versailles a Besançon) a Indické královny (Schwetzingen), Monteverdiho Korunovace Poppeiny (Teatro Real v Madridu, pařížský Salle Pleyel, Lille a Dijon), Cavalliho La Didone (Caen, Luxembourg a Théâtre des Champs Élysées v Paříži), Monteverdiho Orfea a Cavalliho La Calisto (Bayerische Staatsoper v Mnichově), Rameauova Le Temple de la Gloire (Lièges a Versailles) a ztvárnil titulní role v Bendově Pygmalion (Houston, Dallas a New York) a v Rameauově operách Platée (Japonsko) a Dardanus (Versailles).

Z komického a operetního repertoáru se představil v roli Aristée a Plutona v Orphée aux Enfers (Aix-en-Provence Festival, Lausanne, Toulon a Dijon), jako Piquillo a Don Pedro v Offenbachově La Périchole (Dijon, Lille, Nantes, Rennes a Angers), Lorenzo v opeře Fra Diavolo Daniela Aubera (Compiègne), Oreste v Offenbachově Krásné Heleně (Montpellier), Camille de Coutançon v Lehárově Veselé vdově (Montpellier) a v titulní roli Ofenbachova Rytíře Modrovouse (Angers, Nantes).

Mathias Vidal

V nedávno uplynulých sezonách se Mathias Vidal přestavil v několika mozartovských inscenacích, například v roli Pedrilla v Únosu ze Serailu (Saint-Etienne, Rennes a Gut-Immling), jako Vogelgesang v Divadelním řediteli a Alessandro v Il Re Pastore. Ztvárnil také role jako Malcolm ve Verdiho Macbethovi (Rennes), Cecco v Haydnově Il Mondo della Luna (Fribourg, Besançon, Reims, Nice, Rennes, Nantes, Angers, Luxembourg a Monte-Carlo), Brighella ve Straussově Ariadně na Naxu (Metz), L’Aumônier v Poulencově Les Dialogues des Carmélites (Angers, Nantes), Pedro v de Fallově El Retablo de Maese Pedro (Ženeva) a řadě dalších. Spolupracoval s dirigenty, jako jsou Alain Altinoglu, Jean-Claude Casadesus, William Christie, Patrick Davin, Emmanuelle Haïm, Enrique Mazzola, Hervé Niquet, Jérémie Rohrer, Pascal Rophé a Ulf Schirmer, a řadou významných režisérů (např. Yves Beaunes, Michel Fau, Jean-Louis Grinda, Clément Hervieu-Léger, Jonathan Kent, Pier Luigi Pizzi, François Rochaix a Jean-François Sivadier). Ze současné tvorby se podílel na inscenacích opery L’Amour Coupable Thierry Pécoua (Rouen) a Les Caprices de Marianne Henri Saugueta (Compiègne).

V této a nadcházející sezoně vystoupí Mathias Vidal jako Aristée a Pluton v Orphée aux Enfers (Nancy), jako Médor v Hervého operetě Les Chevaliers de la Table Ronde (turné), představí se v titulní roli Lullyho Persea (Metz, Paris a Versailles) a Boismortierova Dona Quijota (Versailles), jako Torquemada v Ravelově Španělské hodince, Don Carlos a Damona v Rameauových Les Indes Galantes (Mnichov) a v celé řadě koncertních představení.


MATHIAS VIDAL audio - LIVE

Jean Philippe Rameau (1683–1764)
Lieux funestes, árie Dardana z opery Dardanus
Mathias Vidal a Ensemble Pygmalion, dir. Raphaël Pichon

[audio:http://www.letnislavnosti.cz/wp-content/uploads/2016/05/Vidal_Rameau_Lieux-funestes-Dardanus_strih_v2.mp3|artists=M. Vidal|titles=Lieux funestes]

Zpět na Karneval v Benátkách

Mathias Vidal

Mathias Vidal studied Musicology at the University of Nice and is a graduate of the Paris Conservatory where he studied singing with Christiane Patard. He was awarded the title of “Révélation Classique” from the ADAMI agency in 2007. His repertoire includes bel-canto roles such as Ernesto in Donizetti’s Don Pasquale (Lisbon), Elvino in Bellini’s La Sonnambula (Bolshoi Theatre in Moscow), Almaviva in Rossini’s The Barber of Seville (Saint-Céré), and Ramiro in La Cenerentola (Gut-Immling).

Mathias Vidal

Praised for his passionate and informed rendering of the baroque repertoire, he has been invited to take part in the productions of Rameau’s Hippolyte et Aricie at the Glyndebourne Festival, Purcell’s The King Arthur (Montpellier, Versailles, and Besançon) and The Indian Queen (Schwetzingen), Monteverdi’s L’Incoronazione di Poppea (Teatro Real in Madrid, Salle Pleyel in Paris, Lille, and Dijon), La Didone by Cavalli (Caen, Luxembourg and Théâtre des Champs Élysées in Paris), Monteverdi’s L’Orfeo and Cavalli’s La Calisto (Bayerische Staatsoper in Munich), Le Temple de la Gloire by Rameau (Lièges and Versailles), and to perform the title roles in Benda’s Pygmalion (Houston, Dallas, and New York), and Rameau’s Platée (Japan) and Dardanus (Versailles).

Of the buffa and opéra comique repertoire, he sang Aristée and Pluton in Orphée aux Enfers (Aix-en-Provence Festival, Lausanne, Toulon, and Dijon) and Piquillo and Don Pedro in La Périchole by Offenbach (Dijon, Lille, Nantes, Rennes, Angers), Lorenzo from Daniel Auber’s Fra Diavolo (Compiègne), Oreste in La Belle Hélène (Montpellier), Camille de Coutançon in Lehár’s The Merry Widow (Montpellier), and the title role in Offenbach’s Barbe-Bleue (Angers, Nantes).

Mathias Vidal

In the recent seasons, he has appeared in several Mozart productions, including the role of Pedrillo in Die Entführung aus dem Serail (Saint-Etienne, Rennes, and Gut-Immling), Vogelgesang in Der Schauspieldirektor, and Alessandro in Il Re Pastore. He has been heard as Malcolm in Verdi’s Macbeth (Rennes), Cecco in Haydn’s Il Mondo della Luna (Fribourg, Besançon, Reims, Nice, Rennes, Nantes, Angers, Luxembourg, and Monte-Carlo), Brighella in Strauss’s Ariadne auf Naxos (Metz), L’Aumônier in Poulenc’s Les Dialogues des Carmélites (Angers, Nantes), Pedro in de Falla’s El Retablo de Maese Pedro (Geneva), and many others. He has sung under such conductors as Alain Altinoglu, Jean-Claude Casadesus, William Christie, Patrick Davin, Emmanuelle Haïm, Enrique Mazzola, Hervé Niquet, Jérémie Rohrer, Pascal Rophé, Ulf Schirmer, and worked with directors such as Yves Beaunesne, Michel Fau, Jean-Louis Grinda, Clément Hervieu-Léger, Jonathan Kent, Pier Luigi Pizzi, François Rochaix, and Jean-François Sivadier.

In the contemporary repertoire, he has taken part in a production of L’Amour Coupable by Thierry Pécou (Rouen) and Les Caprices de Marianne by Henri Sauguet (Compiègne). Engagements for the current and the following seasons include the roles of Aristée and Pluton in Orphée aux Enfers (Nancy), Médor in the operetta by Hervé Les Chevaliers de la Table Ronde (a touring production), the title role in Lully’s Persée (Metz, Paris, and Versailles), Torquemada from Ravel’s L’Heure Espagnole, and the roles of Don Carlos and Damon from Rameau’s Les Indes Galantes (Munich), the title role in Boismortier’s Don Quichotte (Versailles), as well as many concert performances.


MATHIAS VIDAL audio

Jean Philippe Rameau (1683–1764)
Lieux funestes, aria from opera Dardanus
Mathias Vidal and Ensemble Pygmalion, cond. Raphaël Pichon

[audio:http://www.letnislavnosti.cz/wp-content/uploads/2016/05/Vidal_Rameau_Lieux-funestes-Dardanus_strih_v2.mp3|artists=M. Vidal|titles=Lieux funestes]

Back to The Carnival of Venice