Letní slavnosti staré hudby » Program » Program 2011 » Música de Palacio

Música de Palacio

Música de Palacio

Španělská renesanční hudba v zemích aragonské koruny

Capella de Ministrers (Španělsko)
Pilar Esteban – soprán
José Hernandez‐Pastor – kontratenor
José Pizarro – tenor
Jordi Ricart – baryton

Carles Magraner
– umělecký vedoucí
David Antich – flétny
Pau Ballester – perkuse
Ignasi Jordà – cembalo

Pondělí 25. července 2011, 19:30 hod.
Rudolfova galerie Pražského hradu


Filip II. Habsburský, řečený Moudrý, byl králem španělským, neapolským, sicilským, portugalským, anglickým a chilským. Vzhledem k tomu, jaké u svého dvora zaměstnával skladatelské špičky, bychom jej ale také mohli nazvat králem Muzikálním – hudbu pro něj psali např. Antonio de Cabezón, Philippe Rogier nebo Mateo Flecha. Právě skladby posledně jmenovaného rozezní pražské sídlo Filipova synovce, římského císaře, českého, uherského a chorvatského krále a dalšího velkého milovníka umění Rudolfa II., který u dvora svého strýce v Madridu strávil část mládí, jsme si mohli vychutnat v Rudolfově galerii na Pražském hradě. Španělská Capella de ministrers v čele s houslistou Carlesem Magranerem rozehrála přímo v Rudolfově „kunstkameře“ zvukomalebné skladby Mateo Flechy, tzv. ensalades – hudební žerty, jež měly rozptýlit zachmuřená čela vladařů. Flechovy ensalades jsou vskutku šťavnatými hudebními lahůdkami a jejich strhující podání zažene jistě chmury i těm, kteří 25. července zamíří na Pražský hrad.

Španělská stará hudba nadchla Prahu
Vít Dvořák, Opera PLUS, 26. 7. 2011

[…] Zvukomalebné muzice s výraznými, mnohdy obtížnými rytmy doslova vévodil soprán Pilar Esteban, jiskřivý a přitom nádherně plný a nosný, báječně ladící s kontratenorem Josého Hernandéze-Pastora i s tenorem Josého Pizarrera (témbrem i vzezřením až neodbytně připomínajícího někdejšího dlouholetého člena opery ND Alfréda Hampla) a sytým barytonem Jordiho Ricarta. […]

[…] Zpěváci přitom neváhali občas použít výrazné gesto či si dupnout do rytmu, neokázalá radost z interpretovaných melodií a evidentně i z toho, že ji mohou předat dál, byla stejně nakažlivá i v případě hudebníků. […]

Zpět na Program 2011